. З 1 січня 2013 року набирав чинності Закон України «Про зайнятість
населення».
Цей закон визначає правові,
економічні та організаційні засади реалізації державної політики у сфері
зайнятості населення та гарантії держави щодо захисту прав громадян на працю та
спрямований на:
·
легалізацію ринку праці;
·
стимулювання справедливого рівня оплати кваліфікованої
праці;
·
прискорення створення нових робочих місць та скорочення
рівня безробіття в Україні.
Новації даного Закону можна
поділити на три основні групи:
· для громадян, включаючи
молодь та осіб старше 45 років;
· для роботодавців;
· для категорій громадян,
що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню.
Зупинимося на новаціях, що
стосуються роботодавців.
Стимулювання роботодавців до
створення нових робочих місць та справедливого рівня оплати праці
■ Стаття 26.
Стимулювання роботодавців
у працевлаштуванні громадян, які недостатньо конкурентоспроможні на ринку
праці. Роботодавцю, який працевлаштовує на нове робоче місце громадян, що мають
додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню, крім 15-річних громадян та яким надано статус
безробітного, за направленням органу у сфері зайнятості населення, строком не
менше ніж на два роки щомісяця компенсуються фактичні витрати у розмірі єдиного
внеску загальнообов’язкового державного соціального страхування за відповідну
особу за місяць, за який він сплачений.
·
З Державного бюджету
України
така компенсація здійснюється за
працевлаштування молоді, яка закінчила або припинила навчання у
загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, звільнилася
із строкової військової або альтернативної (невійськової) служби (протягом
шести місяців після закінчення або припинення навчання чи служби) і яка вперше
приймається на роботу;
·
З Фонду
загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок
безробіття така компенсація здійснюється за працевлаштування:
Ø
одного з батьків, що має на утриманні дітей віком до 6
років;
Ø
одного з батьків, що виховує без одного з подружжя дитину
віком до 14 років або дитину-інваліда;
Ø
особи, що утримує без одного з подружжя інваліда з
дитинства (незалежно від віку) та/або інваліда І групи (незалежно від причини
інвалідності);
Ø
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського
піклування;
Ø
особи, звільненої після відбуття покарання або
примусового лікування;
Ø
особи, якій до настання права на пенсію за віком
відповідно до статті 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування» залишилося 10 і менше років.
· З Фонду соціального захисту інвалідів така компенсація
здійснюється за працевлаштування інвалідів, які не досягли пенсійного віку,
встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов’язкове державне
пенсійне страхування».
■ Стаття 24
Стимулювання
роботодавця, який протягом 12 календарних місяців забезпечував створення нових
робочих місць, працевлаштовував на них працівників і упродовж цього періоду
щомісяця здійснював їм виплати в розмірі не менше ніж три мінімальні заробітні
плати за кожну особу. Протягом наступних 12 календарних місяців за умови
збереження рівня заробітної плати в розмірі не менше ніж три мінімальні
заробітні плати за кожну таку особу щомісяця за рахунок коштів Державного
бюджету України, передбачених у бюджеті Пенсійного фонду України,
компенсуються фактичні витрати у розмірі
50 відсотків суми нарахованого єдиного внеску за відповідну особу за місяць, за
який він сплачений.
■ Стаття 27
Суб’єктам малого
підприємництва, які працевлаштовують безробітних строком не менш ніж на два
роки за направленням органу у сфері зайнятості населення на нові робочі місця в
пріоритетних видах економічної діяльності, щомісяця компенсуються фактичні
витрати у розмірі єдиного внеску за відповідну особу за місяць, за який він
сплачений.
Компенсація
виплачується за рахунок коштів, передбачених на такі цілі у бюджеті Фонду
загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок
безробіття. А у разі працевлаштування інваліда – за рахунок коштів Фонду
соціального захисту інвалідів.
Компенсація
здійснюється протягом одного року з дня працевлаштування безробітного у порядку
та за переліком пріоритетних видів
економічної діяльності, визначених Кабінетом Міністрів України./perelik.doc
■ Стаття 14
В новому Законі для
роботодавців передбачено право самостійно регулювати квоти, не розпорядженнями
Державних адміністрацій, як було раніше, а самостійно, з урахуванням
чисельності громадян, які на умовах повної зайнятості вже працюють на
підприємствах, в установах та організаціях і належать до таких, що
неконкурентоспроможні на ринку праці (крім інвалідів) та забезпечують їх працевлаштування самостійно.
Роботодавці
можуть звернутися за сприянням для працевлаштування даної категорії громадян до
органу у сфері зайнятості.
Обов’язковою
умовою дотримання роботодавцями квоти вважається працевлаштування вказаних
категорій громадян, про що роботодавців щороку
інформують центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у
сфері зайнятості населення та трудової міграції.
■ Стаття 50
Роботодавцям забороняється:
1) висувати будь-які вимоги дискримінаційного характеру в
оголошеннях (рекламі) про роботу та під час проведення добору працівників, а
також вимагати від осіб, які шукають роботу, подання відомостей про особисте
життя;
2)
застосовувати працю громадян без належного оформлення трудових відносин,
вчиняти дії, спрямовані на приховування трудових відносин.
■ Стаття 53
Визначає, зокрема, відповідальність роботодавця за
порушення законодавства про зайнятість населення:
·
У разі невиконання роботодавцем протягом
року квоти для працевлаштування квотної категорії громадян, з нього стягується
штраф за кожну необґрунтовану відмову у працевлаштуванні таких осіб у
двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої на
момент виявлення порушення.
·
У разі неподання або порушення роботодавцем установленого
порядку подання даних, передбачених абзацом третім пункту 4 частини 3 статті 50
цього закону (про заплановане скорочення) стягується штраф у чотирикратному розмірі
мінімальної заробітної плати, встановленої на момент виявлення
порушення.
·
До суб’єктів господарювання, які надають послуги з
посередництва у працевлаштуванні:
Ø
Діяльність з надання послуг з посередництва у
працевлаштуванні за кордон без отримання відповідної ліцензії (20
мінімальних заробітних плат);
Ø
Неподання відомостей про працевлаштованих ними осіб (2
мінімальні заробітні плати).
Ø
У разі застосування роботодавцем праці іноземців або осіб
без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення
документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця:
Ø
на умовах трудового або іншого договору без дозволу на
застосування праці іноземця або особи без громадянства, стягується штраф за
кожну особу у двадцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати,
встановленої на момент виявлення порушення;
Ø на інших умовах, ніж ті,
що передбачені зазначеним дозволом, або іншим роботодавцем, стягується штраф за
кожну особу у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати,
встановленої на момент виявлення порушення.
|